Zorg voor duidelijkheid richting je klanten en bedenk goed wie je echt wilt en kunt helpen.
Wat belooft je jouw klant?
Tijdens het verkoopproces vormt jouw klant een beeld in zijn hoofd over hoe jij zijn probleem gaat oplossen. Als je in de ogen van deze klant levert wat je beloofd hebt, zal hij tevreden zijn en het wellicht aan andere mensen met hetzelfde probleem vertellen.
Als je levert zoals je in je eigen ogen hebt beloofd, maar het probleem van de klant niet opgelost hebt of je hebt je werk gedaan op een manier die als onaangenaam wordt ervaren door je klant, dan is het laatste dat wij hij aan andere mensen zal vertellen. Alleen levert het je deze keer geen klanten op.
De voornaamste reden waarom klanten soms niet tevreden zijn
Vaak vergeten we hoeveel we weten over onze eigen expertise en het is moeilijk te begrijpen hoe jouw klant dingen ziet, maar dat is precies wat je moet uitzoeken voordat je ze iets verkoopt. Het gaat niet om wat jij denkt, maar om wat jouw klant denkt.
Daarom is het echt belangrijk om na te denken over voor welke klanten je wilt werken, welke je het beste van dienst kunt zijn en welke beter af zouden zijn met een andere oplossing die niet de jouwe is. Zo houd je niet alleen je klanten tevreden, maar ook jezelf!
Hoe kun je jouw klanten beter filteren?
De beste manier om je klanten te filteren is ze zichzelf te laten filteren. Vertel ze wat je doet, hoe het werkt, voor wat voor soort mensen je oplossingen zijn, wat ze krijgen, laat ze eerdere cases of referenties zien en laat ze de bijbehorende prijzen zien.
Schrikt dat niet veel mensen af? Natuurlijk wel! Dat is ook precies wat je wilt. Verspil je tijd niet aan mensen die niet goed bij je passen. Dat maakt hen niet alleen ongelukkig, maar ook jezelf en dat laatste heeft ook effect op jouw goede klanten.
Verbeter je verhaal en bouw een gelijkgestemd publiek op
Denk aan jezelf als een leraar in plaats van een marketeer. Wees de beste leraar voor een persoon als jijzelf. De leraar die je zelf graag had willen hebben.
Een van de redenen waarom we ontevreden klanten krijgen is omdat we ze niet verkopen wat ze willen. Een andere reden waarom we ontevreden klanten krijgen is omdat we ze wel verkopen wat ze willen. Zoals je waarschijnlijk al wist, en de reden dat je probeert iets verkopen wat ze niet willen kopen, is omdat dat wat ze denken dat ze willen hun problemen niet oplost.
Hier komt het leraren gedeelte aan bod. Zoek uit wat ze weten en neem ze mee op weg naar waar ze begrijpen dat ze jouw product of dienst nodig hebben om te krijgen wat ze daadwerkelijk willen. Nu is jouw product of dienst wel hetgeen dat ze willen en ook hetgeen wat ze nodig hebben.
Seth Godin, de godfather van de moderne marketing zei: "People like us, do things like this." Dat is in mijn ogen ook precies hoe je het aan moet pakken en dat is ook de manier waarop je een gelijkgestemd publiek opbouwt.
Ik schrijf mijn blogs om mensen zoals ik te helpen, dingen te begrijpen zoals ik ze begrijp en hen te helpen aan de juiste manier om hun uitdagingen op te lossen waar ik de kennis over heb.
De beste manier om meer geld te verdienen
Prijzen van je producten
Afhankelijk van jouw doelgroep en het product of de dienst die je verkoopt, moet je beslissen welke prijs het beste past. Mensen betalen graag meer geld als de gevoelswaarde groter is.
Een Rolex-koper wil niet dat Rolex-horloges goedkoper worden. Het feit dat het duur is en dat het de gevoelswaarde heeft beter te zijn, is de reden dat ze het op de eerste plaats hebben gekocht.
De andere kant van het spectrum zijn de mensen die altijd op zoek zijn naar manieren om iets goedkoper te krijgen. Tenzij het je strategie is om de goedkoopste te zijn en in bulk te verkopen, is dit meestal niet de manier om meer te verdienen.
Prijzen van je diensten
Om meer geld te verdienen, bij het leveren van diensten of het werken als freelancer, is er een punt waarop je niet meer kunt werken dan je al doet, je kunt alleen nog maar betere klanten aantrekken die meer willen betalen.
Tip: Je kunt ook meer verdienen door tijd te besparen door jouw klanten andere mensen naar je toe te laten sturen in plaats van ze zelf te zoeken.
Om betere klanten te krijgen, vraag jezelf af: voor wie kan ik de beste leraar zijn en wie wil naar me luisteren, zodat ik ze kan vertellen wat ze moeten horen? Zoek het uit en werk voor hen!
Net als mensen die andere keuzes maken over een horloge, een auto, kleding of elk ander product, is er ook een publiek dat zich beter voelt en meer baat hebben bij het kopen van hoger gewaardeerde diensten dan bij de goedkoopste. Het is aan jou om de waarde en de voordelen aan de juiste mensen te laten zien.
Ontwikkel jezelf en wordt elke dag beter
Maak een belofte van wat je op dit moment goed kunt leveren, ook als dit niet het beste is wat je daadwerkelijk kunt, en houd je aan die belofte. Wacht niet tot je perfect bent tot je het de wereld vertelt. Er is altijd iemand die je boodschap nu moet horen.
Praat met mensen die willen luisteren. Probeer niet te praten met mensen die niet willen horen wat je te zeggen hebt. Breng niet het verkeerde publiek naar je show. Wanneer je beter wordt, zullen je klanten dat ook doen en zul je meer gelijkgestemde klanten zoals zij aantrekken.
Je moet groot denken, maar klein beginnen. Door de juiste mensen te vinden en jouw werk goed te doen en elke dag een beetje te groeien, zorg je ervoor dat je klanten graag betalen en groei je sneller dan je verwacht.
Kan jij hulp gebruiken om je bedrijf te laten groeien?
In 15 minuten kom jij erachter wat de meeste waarde toevoegt aan jouw bedrijf en wat daarom je volgende focuspunt moet zijn.