In dit blog zetten we de eerste stap naar het ontwikkelen van een succesvol brand, door je uit te leggen wat een brand nou eigenlijk is. Wat je in dit blog leest:
Een brand is geen huisstijl
Het is natuurlijk wel belangrijk voor een brand om herkenbaar te zijn. Daarom is een huisstijl ook erg belangrijk, maar een huisstijl is geen brand. Je wilt bekend staan om wat je doet of wat je levert en herkenbaar zijn dankzij een bepaalde kleur, lettertype en andere ontwerp aspecten. Een logo is uiteindelijk slechts de stempel die je erop drukt of het label dat je eraan hangt. Het is zeker nodig, maar ook zeker niet het belangrijkste.
Veel bedrijven hebben een logo en geen brand
Waarom tank je bij een bepaalde benzinepomp of slaap je in een bepaald hotel? Natuurlijk heb je hotels met een bijzondere beleving en een benzinepomp in de buurt die bijdraagt aan een lokaal doel dat voor jou belangrijk kan zijn.
De meerderheid van deze bedrijven heeft dat helaas niet. Hierdoor maken de meeste mensen hun keuze aan de hand van de kwaliteit en kiezen ze vervolgens degene die het in deze klasse het goedkoopste aanbiedt. Waarom zou je meer betalen als je hetzelfde krijgt?
Onderscheid in kwaliteit
Aan de uitstraling van een huisstijl is vaak wel te zien met wat voor kwaliteit je te maken hebt. Zoals net genoemd, kan dat je dan ook zeker wel helpen een keuze te maken in het verschil in kwaliteit.
Wanneer je de enige bent die een bepaalde kwaliteit levert kun je aan een huisstijl dan ook genoeg hebben. Het probleem ontstaat wanneer er meerdere bedrijven zijn die dezelfde kwaliteit leveren of wanneer je uit wilt breiden naar andere regio’s waar mensen je nog niet kennen. Hoe laat je dan zien dat je de betere oplossing hebt voor hun probleem?
Kwaliteit is niet het belangrijkste
Ik hoor vaak mensen roepen dat het belachelijk is dat hun concurrenten het veel slechter doen, veel minder verstand van bepaalde zaken hebben en dat hun producten of diensten veel beter zijn. Toch krijgen diezelfde concurrenten net zoveel of soms nog wel meer klanten dan degene, die vaak oprecht, een betere oplossing aanbieden. Hoe kan dat dan? Dat is hun brand, ook al is het voor de meeste nog onbekend.
Wat is een brand dan wel?
Jouw brand is niet wat jij zegt dat het is, maar wat anderen zeggen dat het is wanneer je er niet bent. Dat is een belangrijk verschil. Wat jij vertelt is dus een stuk minder belangrijk dan wat een klant ervaart. Het is daarom ook echt belangrijk je te verdiepen in jouw ideale klanten, uit te zoeken waar je hen mee kunt helpen en jouw producten en diensten daaromheen te ontwikkelen.
Brand onbekend
Een brand hoeft niet perse een wereldwijd herkenbaar merk te zijn, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat mensen van jou afweten. Afhankelijk van jouw doelstellingen, kun je ervoor kiezen om een lokaal, nationaal of internationaal brand te ontwikkelen.
De enige uitdaging is: hoe groter jouw doelgroep, hoe groter de taak om iedereen te laten weten wie je bent, wat je doet en ervoor zorgen dat ze je onthouden.
De brand specialist
Dat is eigenlijk nog wel het meest ironische: niemand weet eigenlijk waar je nu heen moet om een goed brand te ontwikkelen, behalve de professionals in de sector zelf. Dit komt naar mijn idee dan ook, omdat de meeste mensen simpelweg niet begrijpen wat een brand is. Terwijl iedereen er elke dag weer zijn of haar keuzes op baseert.
Aan de slag
Een brand ontwikkelen begint bij jezelf. Je kunt een bedrijf inhuren die jou de juiste vragen stelt om jouw brand inhoud te geven, maar uiteindelijk moet je eerste bedenken waar je nu eigenlijk bekend om wilt staan. Denk eraan: de huisstijl komt later pas. Eerst het brand, want daar sta je om bekend.
Hulp nodig?
Weet je waar je bekend om wilt staan en heb je hulp nodig dit verder uit te werken of heb je gewoon nog meer vragen over dit onderwerp? Stuur dan gerust een mail naar kevin@kendrix.nl en ik beantwoord ze graag!
Kan jij hulp gebruiken om je bedrijf te laten groeien?
In 15 minuten kom jij erachter wat de meeste waarde toevoegt aan jouw bedrijf en wat daarom je volgende focuspunt moet zijn.