Voorbereiding is essentieel om een blog goed te beginnen

In het vorige artikel hebben we vooral gekeken naar voor wie de blogs geschreven worden, wat de doelstellingen van het blog zijn, waar we over willen schrijven en hoe vaak we dit doen. Dit keer kijken we wat er nodig is om het blog daadwerkelijk op te zetten en natuurlijk bij te houden.

Kevin Hendriks
Kevin Hendriks
11 november 2020

Om een duidelijk beeld te krijgen van wat er bij komt kijken, behandelen we de volgende onderwerpen:

De juiste workflow voor consistent goed werk

Het is slim om vóór het opzetten van jouw blog na te denken over de verschillende taken en tools die nodig zijn om van jouw blog een succes te maken. Zo kun je inschatten wat je zelf kunt, wat je wilt uitbesteden en hoeveel tijd het je kost.

Het handig om na te denken met wie je samenwerkt, voordat je een keuze maakt welk content management systeem (CMS) je wilt gebruiken. Afhankelijk van het systeem, kunnen mensen met variërende (technische) kennis, hier hun werkzaamheden in verrichten.

Denk bij deze werkzaamheden aan:

  • het schrijven van de blogartikelen;
  • het editen en optimaliseren van deze artikelen;
  • het publiceren van alle blogartikelen;
  • de promotie op de verschillende kanalen;
  • het analyseren van de data;
  • het technisch optimaliseren en bijhouden van het geheel.

Het klinkt zo misschien wat ingewikkelder dan simpelweg een artikel schrijven, maar dat valt allemaal best wel mee wanneer je het goed voorbereid en een vaste workflow ontwikkelt.

Rollen en verantwoordelijkheden van jouw blog team

Laten we wat dieper ingaan op de rollen die nodig zijn om een blog succesvol op te zetten. Het is essentieel hier van tevoren mensen voor aan te stellen en deze werkwijze aan te houden, om dubbel of onnodig werk te voorkomen en de planning aan te kunnen houden.

Verschillende taken kunnen ook door dezelfde persoon worden volbracht. Wel is het handig dat een ander persoon dan de schrijver de artikelen naloopt en verbeterd. Een tweede paar ogen kan echt geen kwaad, want na het schrijven kijk je makkelijker over je eigen fouten heen.

Schrijver

Een schrijver schrijft de artikelen en daar hoef je echt geen professionele schrijver voor te zijn. Ben je niet zo goed in schrijven? Dan is dit de kans een van de meest waardevolle skills te ontwikkelen die je kunt bezitten.

Met een paar basisregels voor de houvast en wat basisregels voor de zoekmachines kun jij gewoon typen zoals je het zou vertellen. Dit maakt het niet alleen persoonlijker, maar ook nog eens een stuk leuker om te lezen.

Redacteur

De redacteur is dus de enige functie waarvan het gewenst is deze niet door de schrijver zelf uit te laten voeren. De redacteur past content waar nodig aan, haalt de eventuele fouten eruit en optimaliseert het voor de zoekmachines en voegt call-to-actions toe (hierover later meer).

Uitgever

De uitgever zorgt ervoor dat de blog artikelen worden gepubliceerd, houdt de planning bij en onderhoudt de content kalender. Vaak zorgt deze persoon er ook direct voor dat de bijbehorende social media berichten en nieuwsbrieven de deur uit gaan, zodat jouw lezers weten dat er wat nieuws te lezen valt.

Analist

Wanneer je echt het maximale uit jouw inzet wilt halen is het verstandig data te verzamelen om in te zien wie je blog leest, hoe lang mensen je blogs bekijken, hoeveel ze er lezen, of ze regelmatig terugkomen en nog veel meer.

De analist houdt dit bij, analyseert of de bezoekers de juiste acties ondernemen en zorgt voor regelmatige rapportage, zodat het team weet hoe goed het blog presteert.

Ontwikkelaar

Idealiter komt de ontwikkelaar niet alleen kijken bij het opzetten van het blog systeem en het CMS, maar is dit ook de persoon die een technisch oogje in het zeil houdt. Elke software heeft regelmatig onderhoud nodig en wordt voorzien van updates.

Naast het problemen oplossen en het blog technisch mee te laten gaan met de tijd, is de ontwikkelaar ook de aangewezen persoon om jouw blog ‘aan de achterkant’ verder te optimaliseren en aan te passen voor een steeds betere en beter passende workflow voor jou en je team.

Het kiezen van een systeem voor je blog

Om een blog op te zetten heb je sowieso een systeem nodig. We hebben het hier dan over een Content Management Systeem (CMS).  Misschien heb je al een keer met één of meerdere systemen gewerkt en heb je ervaren hoeveel verschil er wel niet inzit.

Waar moet je rekening mee houden bij het kiezen van een CMS voor je blog?

We gaan hier niet in op alle aspecten van een CMS, maar alleen op de belangrijkste onderdelen om een succesvol blog op te zetten.

Wil je advies over een CMS bij het opzetten van een nieuwe website, landingspagina’s of andere mogelijkheden, stuur dan je vraag zo uitgebreid mogelijk naar kevin@kendrix.nl.

Gebruiksgemak

Content Management Systemen heb je in alle soorten en maten. Er is dan ook geen eenduidige oplossing voor iedereen. Daarom is het ook zo belangrijk van te voren te bedenken wat je van plan bent en wie ermee gaat werken.

Voor het gebruiksgemak kijken je het liefst verder dan alleen de schrijver en zorgen we ervoor dat ook de features aanwezig zijn die de redacteur, de marketeer, de designer en de developer nodig hebben om binnen jouw wensen hun werk zo prettig mogelijk te kunnen doen.

Mogelijkheden

Afhankelijk van de mensen, de wensen en de beschikbare kennis en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem, is het ook belangrijk om te kijken of het systeem aan alle toekomstige eisen voldoet.

Denk hierbij aan marketing en sales functionaliteiten, het koppelen van social media en nieuwsbrieven, de functionaliteiten die je zelf wenst voor het opmaken en publiceren van jouw blogartikelen en nog veel meer.

Het is voor sommige systemen ook mogelijk om derde partij applicaties te koppelen om missende functies alsnog beschikbaar te maken.

Onderhoud, techniek en kosten

Het is ook verstandig je goed te informeren over de kosten van verschillende systemen. Zo er gratis open source systemen, systemen die duizenden euro’s per maand kosten en van alles daar tussenin.

Ook de gratis systemen kunnen duur uitvallen, wanneer je zelf geen tijd of verstand hebt om de updates uit te voeren, de beveiliging in de gaten te houden of wanneer nodig extra dingen te programmeren. Elke situatie is anders en elk systeem heeft zijn voordelen, nadelen en toepassing.

Aan de slag

Het lijkt misschien allemaal veel informatie, maar door het gewoon stap voor stap door te nemen, kan je snel aan de slag!

Zorg dat je eerst de vragen uit het vorige artikel duidelijk voor jezelf hebt beantwoord en bepaal vervolgens aan de hand van dit artikel de volgende vragen:

  • Wat kan ik zelf?
  • Waar heb ik hulp bij nodig?
  • Wie gaan deze rollen vervullen?
  • Wat vind ik belangrijk aan het systeem?
  • Waar moet mijn systeem aan voldoen?

Ik hoop dat je hiermee aan de slag kunt! Zo niet, of als je vragen hebt over een van deze onderwerpen, laat het me dan weten via kevin@kendrix.nl, dan probeer ik deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Volgende stappen

Over twee weken publiceren we het vervolg en bespreken we het volgende:

  • Hoe bepaal je de juiste trefwoorden
  • Het ontwerpen en opzetten van jouw blog

Twee weken daarna gaan we verder met:

  • Hoe blogberichten te schrijven en te formatteren
  • Best practices voor zoekmachineoptimalisatie

Wil je niets missen? Vul je naam en e-mailadres in en we laten het je weten zodra het artikel gepubliceerd is.

Kan jij hulp gebruiken om je bedrijf te laten groeien?

In 15 minuten kom jij erachter wat de meeste waarde toevoegt aan jouw bedrijf en wat daarom je volgende focuspunt moet zijn.