Bloggen: een goedkope strategie en een krachtig zakelijk instrument

Bloggen is niet alleen een tool dat je helpt om in zoekmachines te verschijnen en een geweldige manier om de concurrentie te overtreffen, maar het stelt je ook in staat om een dialoog met jouw publiek aan te gaan, nuttige informatie te verstrekken en het makkelijker te maken om je merk te verspreiden.

Kevin Hendriks

Dit artikel is de eerste van een reeks die je helpt om jouw blog voor te bereiden, op te zetten, te gebruiken en te verbeteren zodat je het kunt gebruiken om jouw bedrijf te laten groeien. In dit blog doorlopen we de eerste drie stappen:

Het doel van jouw blog identificeren

Ten eerste schrijf je jouw blogs waarschijnlijk niet alleen voor jezelf. Het is erg belangrijk om even stil te staan bij de vraag voor wie je eigenlijk schrijft. 'Mijn klanten' klopt waarschijnlijk wel, maar het antwoord is niet specifiek genoeg.

Je wilt dat jouw blog weerspiegelt waar je voor staat, waar je voor herinnerd wilt worden en waar je jouw ideale klanten mee kunt helpen. Niet een ongeorganiseerde verzameling van informatie ergens op het internet.

Identificeer je lezers

Het is in ieder geval duidelijk dat jouw lezers je klanten zijn, maar zoals bij elke marketingactiviteit willen we ons richten op jouw ideale klanten. Dus laten we, voordat we beginnen, even nadenken over het volgende:

  • Wat zoeken jouw ideale klanten online op?
  • Waar halen ze hun informatie vandaan?
  • Zijn je beste klanten van een bepaalde leeftijd?
  • Wonen ze in een bepaald gebied?
  • Wat zoeken ze bij het kopen van jouw producten of diensten?
  • Zijn er overeenkomsten in demografische informatie tussen je ideale klanten?

Het doel van jouw blog

Nu we weten wie je lezers zijn, kunnen we uitzoeken wat je wilt dat ze hebben aan het lezen van jouw blogartikelen en hoe dat jou en je bedrijf kan helpen. Een blog kan voor veel dingen ingezet worden, maar zoals we al eerder noemden zijn de belangrijkste functies van je blog om je bedrijf te laten groeien:

  • verschijnen in zoekmachines
  • concurrenten overtreffen
  • de dialoog met je publiek te openen
  • nuttige informatie verstrekken
  • grotere naamsbekendheid krijgen
  • prospects omzetten in leads

Zoekmachine optimalisatie

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat elke pagina een nieuwe kans is om te scoren op bepaalde trefwoorden. Elke extra pagina die gewijd is aan bepaalde trefwoorden, scoort beter en brengt veel meer verkeer met zich mee dan een gemiddelde homepagina of over ons pagina.

Bespaar jezelf veel tijd

Ik durf te wedden dat je vaak dezelfde dingen opnieuw uitlegt aan elke nieuwe klant. Wat als je blog dit verhaal voor jou kan doen? Zou dat niet geweldig zijn?

Zoek uit welke kennis je klant nodig heeft voordat jullie de samenwerking aan gaan. Het bespaart je niet alleen veel tijd, maar het helpt ook om de klant te krijgen in plaats van dat iemand anders dat doet, doordat deze klant alvast een voorproefje heeft gekregen van hoe je denkt en werkt.

Kennis delen

Hoe kun je jouw prospects en klanten beter helpen dan door je kennis te delen? Laat je expertise zien door uit te leggen hoe ze bepaalde taken zelf kunnen uitvoeren, informatiegidsen te verspreiden, templates die je zelf gebruikt die veel andere mensen kunnen helpen te delen, stap-voor-stap instructies of ander materiaal ter beschikking te stellen.

Zo kunnen ze alvast het voorwerk doen, op hetzelfde niveau komen als dat jij bent of het werk zelf doen. Ik beloof je: de mensen die het werk zelf gaan doen, zouden het ook zonder jouw hulp zelf gedaan hebben. Het enige verschil is dat nu je hen geholpen hebt, ze jou zien als een expert, waar ze naartoe kunnen komen als ze er zelf niet uitkomen.

De mensen die het werk niet zelf willen doen en je hulp zoeken, zullen je meteen als een expert zien. Het feit dat je zoveel informatie deelt, zal je helpen om eenvoudiger klanten te krijgen, omdat je nu gezien wordt als een persoon die echt wil helpen.

Productlanceringen en functie releases

Een blog is ook een geweldige plek om de lancering van producten en de release van nieuwe functies of diensten aan te kondigen. Het is gemakkelijk te delen, het is niet nodig om gelijk je website aan te passen en het helpt je ook gelijk om waarde op te bouwen voor een aantal trefwoorden.

Bonustip: het testen van informatie

Test nieuwe manieren om dingen uit te leggen, te verkopen of te vertellen over jouw producten en diensten. Door je blog hiervoor te gebruiken, hoef je het niet direct te testen op de prominente pagina's van je websites en blijft je goed werkende verhaal intact. Deel je blogs op sociale media en kijk wat mensen echt leuk vinden voordat je jouw website en ander materiaal zoals drukwerk, displays en advertenties aanpast.

Exponentiële impact op de lange termijn

Misschien kost het je wat tijd, maar je zult jezelf op de lange termijn bedanken. In vergelijking met betaalde advertenties, helpt het bloggen je om organisch in zoekmachines te verschijnen. Dit betekent dat je jouw website uitbreidt naar een bezoekers generator die op de lange termijn verkeer blijft genereren.

Doordat zoveel pagina's organisch in zoekmachines naar boven komen, helpt dit ook om meer geloofwaardigheid op te bouwen, aangezien mensen je vaker voorbij zien komen, sneller je bedrijf herkennen en daardoor sneller klikken op een van jouw links wanneer ze je weer zien verschijnen in de zoekresultaten.

Doelstellingen instellen voor je Blog

Nu je weet wat een blog voor je kan betekenen, moeten we de focus bepalen. Vergeet niet dat we dit later altijd kunnen veranderen. Afhankelijk van wat je kiest, moeten we verschillende doelen stellen.

Meest voorkomende doelen voor een blog

  • Verkeer genereren
  • Abonnees verkrijgen
  • Leads converteren
  • Klanten behouden
  • Merkbekendheid opbouwen

Verkeer genereren

Het genereren van verkeer zou naar mijn mening altijd de focus moeten zijn voor een nieuwe blog. Wanneer je een constante verkeersstroom hebt, kun je jouw aandacht op je funnel (een vooraf bepaalde combinatie van pagina's die helpt om van potentiële klanten, klanten te maken) richten. Als niemand je blog leest, heb je namelijk niet genoeg data om ook maar iets te concluderen over andere gestelde doelen.

Abonnees genereren en leads converteren

De twee belangrijkste stappen om klanten te krijgen, maar ook twee totaal verschillende aspecten van jouw blog. Als bezoekers eenmaal op je blog zijn, is het natuurlijk niet de bedoeling om ze te laten gaan zonder geprobeerd te hebben om er iets voor terug te krijgen. In een ander deel van deze serie gaan we dieper op deze stappen in.

Klanten behouden

Zoals we al eerder hebben verteld, kun je jouw blog gebruiken om je klanten op de hoogte te stellen van nieuwe producten, diensten, functies of andere zaken over je bedrijf. Vergeet niet dat het altijd gemakkelijker is om aan bestaande klanten te verkopen, dan mensen die nog nooit iets bij je hebben afgenomen.

Je kunt je blog ook gebruiken om je klanten te enthousiasmeren nadat ze jouw product hebben gekocht of terwijl ze gebruik maken van je diensten. Je kunt aanvullende informatie delen, hen helpen er beter gebruik van te maken of hen dingen laten zien waar je nog niet eerder tijd voor hebt gehad om over te vertellen.

Merkbekendheid

Merkbekendheid is moeilijk te meten en dit verkrijg je natuurlijk ook terwijl je verkeer naar je website stuurt. Al zal de insteek van een merkbekendheid campagne er wel anders uit zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gastbloggen en samenwerkingsverbanden. Brand awareness moet niet je focuspunt zijn bij het opstarten van een blog.

Content planning en strategie

Het doel van jouw blog en je planning gaan hand in hand. Om jouw doelen echt te bereiken moet je uitzoeken welke onderwerpen jou welke geschatte hoeveelheid aan verkeer kunnen opleveren als je artikelen goed scoren in de zoekmachines. Hier komen we later op terug. Laten we eerst het blog opstarten en ons hier later mee bezighouden

Frequentie en soorten blogposts

Wanneer je goede informatie deelt, is er geen beperking op hoe vaak je een artikel kunt publiceren. Laat het duidelijk zijn: hoe meer kwalitatieve artikelen je publiceert, hoe meer verkeer je krijgt. Meer verkeer, betekent uiteindelijk meer leads en meer klanten.

Dus, hoe vaak moet ik een artikel publiceren?

Je moet zelf beslissen hoeveel tijd je bereid bent te investeren in jouw blog. Idealiter zou je moeten proberen tussen de één keer per dag of een paar keer per week een blogartikel online te zetten. We begrijpen dat dit soms (nog) geen mogelijkheid is voor veel bedrijven.

Veel van onze klanten beginnen met een artikel om de week of een blogartikel per week. Ik denk dat dit een uitstekende manier is om te beginnen. Het belangrijkste is dat je het consistent doet. Niet drie blogs deze week en niets de komende vier weken.

Wat voor soort blogs zal ik plaatsen?

De soorten blogs die je post zijn afhankelijk van de inhoud waar jouw publiek interesse in heeft. Een paar vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn:

  • Wat vragen je klanten regelmatig aan jou?
  • Wat zijn dingen waar je graag met jouw klanten over praat?
  • Wat kunt je jouw klanten leren om hun problemen op te lossen?
  • Wat zijn gangbare onderwerpen in jouw branche?

Er zijn ook een aantal soorten blogartikelen die het nagenoeg altijd goed doen:

  • "How-to" blogpost om uit te leggen hoe jouw klanten bepaalde dingen kunnen doen.
  • "Wat is" blogpost om uit te leggen wat iets is.
  • Pillar blogpost om een diepgaande pagina over een onderwerp te maken.
  • Infografische blogpost om belangrijke gegevens van een onderwerp te visualiseren.
  • De lijst blogpost om bijvoorbeeld de 9 beste soorten blogberichten op te sommen.
  • Newsjacking blogpost om recent gerelateerd nieuws in jouw voordeel te gebruiken.

We behandelen deze type blogartikelen dieper in een volgend artikel. Misschien delen we zelfs wel ons eigen sjablonen, zodat jullie deze direct kunnen gebruiken.

Aan de slag

Laten we beginnen waar we moeten beginnen en de volgende vragen beantwoorden, voordat we er volgende week dieper duiken:

  • Voor wie schrijf ik mijn artikelen?
  • Wat wil ik met mijn blog bereiken?
  • Wat zijn de concrete doelen van mijn blog?
  • Hoe vaak plaats ik een artikel?
  • Wat voor soort blogpost wil ik publiceren?
  • Waar gaan mijn blogberichten over?

Ik hoop dat je hiermee aan de slag kunt! Zo niet, of als je vragen hebt over een van deze onderwerpen, laat het me dan weten via kevin@kendrix.nl, dan probeer ik deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Volgende stappen

Volgende week publiceer ik het gevolg en bespreken we het volgende:

  • Rollen en verantwoordelijkheden
  • Het kiezen van een systeem voor uw blog
  • Hoe bepaal je de juiste trefwoorden

De week erop gaan we dieper in op:

  • Hoe blogberichten te schrijven en te formatteren
  • Best practices voor zoekmachineoptimalisatie

Wil je niets missen? Vul je naam en e-mailadres in en we laten het je weten zodra het artikel gepubliceerd is.

Kan je niet wachten om te beginnen?

Met onze DIY versie van ons Vortex Groei Systeem kun je meteen aan de slag en krijg je een grondige uitleg van alles wat we in deze artikelen behandelen en nog veel meer.