Inzichten, inspiratie, stappenplannen en veel meer | Grow with Kendrix

Het geheim voor het bouwen van een winnende landingspagina

Geschreven door Kevin Hendriks | Nov 2, 2020 10:00:00 AM

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina die meestal geen deel uitmaakt van je hoofd website, ontworpen om jouw ideale klanten een specifieke actie te laten ondernemen. Een landingspagina is vaak onderdeel van een reeks landingspagina's die samen een funnel vormen. Het meest voorkomende doel van een funnel is om potentiële klanten door alle landingspagina's te leiden, zodat deze bezoeker uiteindelijk een echte klant wordt.

Waarom heb ik een landingspagina nodig?

Een landingspagina is veel effectiever in mensen aanzetten tot actie dan een gewone webpagina. Wanneer je bezoekers op het juiste moment, op de juiste landingspagina laat landen, kun je zonder alle gebruikelijke afleidingen van jouw hoofd website, ervoor zorgen dat mensen acties ondernemen zoals: een product kopen, zich abonneren op een nieuwsbrief, zich registreren bij jouw platform, een informatieproduct downloaden of bestellen, zich aanmelden bij een evenement of welke andere actie je ook maar kunt bedenken.

Waarom lijkt het zo moeilijk?

Landingspagina's zijn er in allerlei soorten en maten. Er zijn magische formules, duizend perfecte manieren om landingspagina's te bouwen en veel verschillende technieken om ze te optimaliseren zodat ze doen wat ze moeten doen.

Veel marketeers, designers en developers proberen hun eigen manier van landingspagina's maken te verkopen als de enige manier. Mensen proberen deze manieren uit, lukt het vaak niet om het werkend te krijgen, zoeken op Google hoe ze dit moeten verbeteren en proberen alle mogelijke trucjes uit. Voor degenen die ondertussen nog niet hebben opgegeven resulteert dit soms nog in een prima converterende landingspagina.

Tot het moment dat het plotseling niet meer werkt of dat ze het proberen te repliceren. Ze hebben geen idee waarom dit gebeurt, omdat ze in de meeste gevallen hun aanpassingen niet hebben gedocumenteerd, niet hebben bijgehouden wat er gebeurde toen ze wijzigingen aanbrachten of gewoon de principes achter dit alles niet hebben begrepen.

Dus, hoe maak ik een goede landingspagina?

Begrijp de stappen die een klant in zijn hoofd doorloopt

Denk niet aan hoe jij het wilt verkopen, maar zoek uit hoe jouw klanten het willen kopen. Als je jezelf in de schoenen van je klanten verplaatst, wat zou je dan eerst willen weten voordat je actie onderneemt? Welke stappen zou je nemen voordat je overweegt dit product of deze dienst te kopen? Hoe zou je bepalen of het goed bij je past en wanneer beslis je om te kopen? Beantwoord deze vragen en je bent al een stap dichter bij een winnende landingspagina.

Gebruik best practices en goed werkende voorbeelden van andere bedrijven

Je hoeft niet alles zelf uit te zoeken en het is nooit een slecht idee om naar experts te luisteren. Wat belangrijk is, is dat je de voorbeelden spiegelt aan je eigen klanten en jouw eigen situatie. Kopieer niet zomaar alles naar jouw landingspagina's in de veronderstelling dat het goed werkt, omdat het bij een ander werkt. Nogmaals, denk vanuit het oogpunt van jouw klanten en niet vanuit jezelf. Probeer te begrijpen waarom die succesvolle bedrijven bepaalde beslissingen hebben genomen en zorg dat het ook voor jou werkt.

Maak het testbaar en zorg ervoor dat je de resultaten meet en bijhoudt

Net als een succesvol bedrijf, een succesvolle reclamecampagne of een succesvolle website, wordt ook een succesvolle landingspagina niet in één keer gebouwd. Maak het testbaar:

  • Begin klein en voeg alleen de belangrijkste functies toe
  • Maak het meetbaar met landingspagina software of Google Analytics
  • Analyseer jouw landingspagina's met een eerlijke hoeveelheid verkeer
  • Voeg onderdelen toe of verwijder onderdelen en analyseer het verschil
  • Log alle uitgevoerde wijzigingen en de effecten hiervan
  • Test verschillende versies van jouw landingspagina's

Ga door met dit proces, zelfs als jouw landingspagina's het goed doen! Zelfs de beste landingspagina's en reclamecampagnes stoppen een keer met werken vanwege de voortdurende veranderingen in de online wereld en de markt.